Modell 1
En modell "självvärdering för läraren" med vilken lärarna i kommunen kan utvärdera sin digitala färdigheter. Utvärderingen kan fungera som ett verktyg för läraren själv och ge en bra bild av vilka områden inom digitala färdigheter hen behöver utveckla, men ger även en bra överblick över hur läget är i den enskilda skolan eller kommunen. Utvärderingen kan även hjälpa mig som digitutor då jag får en bättre bild av inom vilka områden det finns behov av stöd o.s.v.
Filen hittas här.
Modell 2
"En detaljerad plan över användning av IT och de färdigheter elever bör ha årskursvis" är en modell som åskådliggör vilka digitala färdigheter ett barn i kommunen bör ha i en viss ålder. Den visar när en viss färdighet "kan introduceras", när eleven "bör bekanta sig med" en viss färdighet, när färdigheten skall "befästas" och när den sedan "ska behärskas". Modellen fungerar som ett bra verktyg för lärarna i de olika årskurserna och har mottagits väl. Jag upplever att flera lärare med hjälp av modellen känner att de fått en tydligare bild av vad som förväntas av dem och i och med det även känner sig tryggare med att lära ut digitala färdigheter.
Båda modellera är nya i kommunen och har i nuläget inte kunnat utvärderas desto mer. Det kan även vara att modellerna omarbetas eller ändras vid behov.
Filen hittas här.
Kommentarer
Skicka en kommentar